Руска Църква

„Свети Николай Чудотворец“, известна като Руската църква, е православна църква в българската столица София, посветена на Свети Николай Чудотворец. Тя е сред емблематичните сгради на града.

Градежът ѝ започва в края на 19 век (точната дата не се знае, тъй като се редуват различни архитектурни проекти), и трае дълги години, като е осветена през 1914 година в навечерието на Първата световна война. Сградата е построена върху парцел на Руското посолство по проект на Михаил Преображенски специално за нуждите на руските имигранти в столицата. Стенописите са дело на екип от художници, оглавяван от Василий Перминов (един от авторите на стенописите в „Александър Невски“). Петте малки купола на църквата са позлатени. Централният купол е висок 19 m. Камбаните са дарение от руския цар Николай II.

Първоначално замислен като параклис към посолството на Русия в България, храмът почти веднага губи тази своя роля след 1917 година. След Втората руска революция в него започват за служат свещеници и архиереи от т. нар. „Руска задгранична църква“, а обособеният вече храм става център на многобройната руска имиграция в страната.

След 1947 година храмът е предаден в диоцеза на Московската патриаршия, която го управлява и до днес. (Смята се за подворие, или ставропигия на тази патриаршия).

В архитектурно отношение храмът е изграден в традициите на руската църковна архитектура от 19 век – при запазени древноруски елементи – т. нар. „луковици“ (кубета), при съчетание с традиционните староруски мозайки и дърворезби, той носи и белезите на по-модерната архитектура и живопис. Характерно за плана на храма е не-осевото разположение на входа (респ. притвора), спрямо олтара. Т.е. входът е откъм южната страна, а олтарът, според старинната традиция, сочи на изток – двата елемента образуват прав ъгъл.

В криптата на храма е гробът на архиепископ Серафим Соболев, считан от много православни християни за чудотворец. С това е свързана и практиката преди важни дела различни хора – вярващи или невярващи, да посещават неговия гроб с молба за чудодейна помощ.

В центъра на София, на кръстовището на ул. „Раковски” и бул. „Цар Освободител” се намира Руската църква „Св. Николай”. Тя е една от най-забележителните сгради в София. Построена е в периода 1907 – 1914 г. по проект на руския архитект М. Преображенски по инициатива на руското посолство и върху негов парцел.

Стенописите са дело на руски художници начело с Василий Перминов. Върху иконостаса има 4 икони, които са копия на иконите в киевската катедрала „Св. Владимир”. Петте малки купола на църквата са позлатени, а камбаните са дарение от руския император Николай Втори. До 1947 г. в църквата служат свещеници от т.нар. „Руска задгранична църква” и храмът става център на многобройната руска емиграция в България. След 1947 г. той е предаден в диоцеза на Московската патриаршия, която го управлява и до днес.

В Криптата на храма е гробът на архиепископ Серафим Соболев, считан от много православни християни за чудотворец. И до днес много хора пишат до него писма с молба за помощ и ги оставят до гроба му, вярвайки, че той ще им помогне. Той е управлявал руските православни общини в България от 1921 до 1950 г.

Храмът е посещаван от много туристи и е задължителна спирка при опознаването на софийските забележителности. Храмът е включен в безплатния туристически маршрут „Опознай София, централна градска част”, организиран от Туристическия информационен център в гр. София.

руската църква (на руски: Раскол русской церкви) е разделение в православието в Руското царство от втората половина на ХVІІ век между привържениците на казионната религиозна реформа и застъпниците на стария обред.
Църковният събор от 1654 година (патриарх Никон представя новите богослужебни книги), картина на А. Д. Кившенко, 1880 г.

То настъпва вследствие от църковната реформа на патриарх Никон Московски, представляваща поредица от богослужебно-канонически мерки, предприети в периода 1650-те – 1660-те години в рамките на руската православна църква по време на царуването и с пълната подкрепа на цар Алексей Романов.

С тези мерки е напълно овизантинирана руската църква - завършвайки процес, започнал още преди Иван Грозни. Проправя се в духовна насока път за налагане на империума посредством реформите на Петър Велики.

Обредната традиция в Русия е унифицирана по византийския модел. В резултат от проведената реформа възниква старообредството, което не приема реформите и продължава предишните православни традиции.

Църквата „Св. Николай Чудотворец (на румънски: Biserica „Sfântul Nicolae“, на руски: Церковь „Святого Николая Чудотворца“) e православна църква в Букурещ. В началото на 20 век е построена и използвана от руската общност в румънската столица, поради което църквата е известна и до днес сред гражданите на Букурещ като Руската църква (на румънски: Biserica Rusă). В настоящия момент храмът е зачислен към Букурещкия университет и служи като място за молитва на студентите от университета, подари което е позната още и като Университетската църква (на румънски: Biserica studenţilor).
История

Идеята за построяването на храма в румънската столица е била на руския посланик Михаил Гирс. Строителството на храма е започнато през 1905 година и е струвало 600 000 златни рубли. Необходимите средства за градежа са дадени от император Николай II, поради което църквата е наречена на Св. Николай. Проектът е дело на В. Преображенски. Църквата е осветена на 8 декември 1909 година. По време на Първата световна война, малко преди окупацията на Букурещ от войските на Централните сили (6 декември 1916), църквата е затворена. Цялата ценна църковна утвар е превозена първоначално в Яш, а след това в Петроград.

След края на войната руската общност ремонтира църквата. Богослуженията са възобновени през 1921 година. През 1934 съветските власти предават православния храм на студентите и преподавателския състав на Букурещкия университет под юрисдикцията на Румънската православна църква. На 5 май 1947 година църквата е върната на Руската православна църква, която ремонтира храма през 1948 година. През 1957 година Руската църква отново е предадена под юрисдикцията на Румънската православна църква, а храмът отново е снова ремонтиран и осветен през 1967 година. През 1992 отново е университетски параклис към Букурещкия университет. В резултат на земетресението през 1977 на камбанарията на храма се образува голяма пукнатина. Сградата е укрепена и ремонтирана едва през 2000 година.

АрхитектураКаменната църква е построена в псевдоруски стил. Храмът има седем купола, които първоначално са били покрити със злато. Църквата има квадратна форма. Дължината на храма е 19,6 метра, ширина — 18,4 метра, и се издига на височина от 19 метра. Декорираният вход на храма се намира в северозападния ъгъл. В храма е поставен резбован позлатен иконостас, по подобие на този в църквата "Дванадесетте апостоли" в Московския кремъл. Иконите по олтара са изрисувани от Виктор Васнецов. Интериорът на Руската църква е изографисан във византийски и атонски стил.

Храм-паметникът „Рождество Христово“ е известен още като Шипченски манастир. Инициативата за построяването му е била на граф Игнатиев и Олга Скобелева - майка на руския генерал-майор Михаил Скобелев. Строежът започва през 1885 г. и завършва през 1902 г. под ръководството на руски архитекти. Храмът е построен в стила на руските църкви от XVIIв. и отдалеч малко напомня на руската църква в София. Той е посветен на украинските войници, загинали през войната (1877-1878), но посещавайки го днес, много хора почитат и руските, и българските войски, паднали в бой по време на Руско-Турската Освободителна Война.


Интересно е да се отбележи, че средствата за построяването на храма в Шипка са набрани чрез дарения, събирани предимно в Русия, но също така и в България. Храмът е открит тържествено на 27 септември 1902 г. в присъствието на генерали от руската армия и много почетни гости. Огромните камбани, най-голямата от които тежи 12 тона, са отлети от събраните в района гилзи. Откриването и освещаването на храма съвпада с 25 годишнината от Шипченските боеве. Първоначално манастирът е бил руска собственост, но през 1934 г. е предоставен от съветското правителство на България за вечни времена. През 1970 г. храм-паметникът е обявен за исторически паметник на културата.

 

Архитектура
Няма как да не забележите красивите златни кубета на църквата, ако пътувате през прохода на Шипка в посока Северна България. Не само златните върхове на храма, но и цветовете, в които е изписан ще смаят очите ви с колорита и наситеността си.На главния вход се издига впечатляващата камбанария с височина 53 м. Храмът и камбанарията са изградени по проект на архитект А.И.Томишенко. Църквата е стенописвана два пъти – през 1902 г. от Г. Месоедов и А. Митов и през 1957-1959 г. от колектив под ръководството на Н. Ростовцев.  Църквата има един централен купол и четири по-малки с позлатени луковици и кръстове. До западната фасада е долепена камбанария висока 53 m със 17 камбани. По външните стени на черквата са вградени 24 мраморни плочи с имената на 18 491 руски воини и български опълченци, дали живота си при Шипченска битка и край Казанлък.

Ние не можахме да заснемем интериора на църквата и стенописите вътре, тъй като снимките вътре бяха забранени, но определено си заслужава да видите и тях! Стилът на изографисване се различава от традиционната българска школа с живината на образите и тяхната реалистичност. Няма ги изпитите, бледи лица на светците от българските църкви, вместо тях ще видите образи, които имат благо и ведро излъчване. Цветовете, които са използвани, на пръв поглед изглеждат бледи, може би защото неволно ще ги сравните с наситените сини и червени багри, използвани за външната фасада. След това обаче очите ви ще свикнат с елегантните и нежни краски.

В криптата под храма в ще откриете 17 каменни саркофага, където са положени тленните останки на загиналите, а манастирският комплекс притежава църква, монашески корпус, поклонническа сграда, приют и Духовна семинария.

Трябва да отбележа, че още с влизането в храма, той ни се стори жив, поддържан, монасите бяха приветливи, с усмивка на уста, а не с поглед, забит в земята, както сме били посрещнати в много български църкви. И макар никога да не съм била русофил, когато посетих тази църква, за първи път разбрах защо в България понякога употребяват израза "Майка Русия", когато стане дума за духовност.

Ако имате възможност, посетете това красиво място и оставете дарение. Вярвам, че е наш дълг да помагаме на храмове и места в България, които ни карат да се чувстваме, че живеем в едно уютно кътче от света.

Статия в Роден Край www.rodenkrai.com

В момента разглеждате олекотената мобилна версия на уебсайта. Към пълната версия.